Formularz zapisów

Ulga dla oczu (część pierwsza)

Zakrywanie oczu dłońmi

Podczas ćwiczenia zakrywania oczu dłońmi należy usiąść w wygodnej pozycji na fotelu lub innym dogodnym miejscu, które pozwoli się zrelaksować. Upewnij się, że siedzisz komfortowo, rozluźnij się , a następnie zamknij oczy. Po chwili zakryj oczy dłońmi lekko je krzyżując tak, aby lewa dłoń zakrywała lewe oko, a prawa dłoń prawe. Dłonie trzymaj przy twarzy, ale nie dotykając nosa. Zwróć uwagę, aby nie dociskać dłoni do oczu.

Zakrywając w ten sposób oczy pozwól swoim łokciom swobodnie opaść na kolana. Trzymaj kolana w miarę blisko siebie. Powinna to być wygodna pozycja. Już po pierwszej próbie nie powinieneś/powinnaś mieć kłopotu, żeby ją powtórzyć. Jeśli jednak wolisz przyjąć inną pozycję podczas zakrywania oczu dłońmi, czuj się swobodnie, aby dobrać najlepszą dla siebie. Najważniejsze jest to, aby mieć zamknięte oczy oraz zrelaksować się na tyle, na ile jest to możliwe. Dłonie trzymaj cały czas blisko twarzy.

Jest to sposób, który pozwala na najbardziej efektywny odpoczynek dla oczu. Im bardziej zaciemnione są oczy, tym bardziej mogą się zrelaksować. Również umysł powinien pozostawać w stanie relaksu. W czasie tego ćwiczenia dobrze jest nie zagłębiać się w sprawy, które mogą nas pochłonąć emocjonalnie. Pomocne bywa wyobrażenie sobie czerni przed oczami, która z chwili na chwilę staje się coraz bardziej ciemniejsza lub jeśli wolisz pozwól swojemu umysłowi błądzić wśród przyjemnych dla ciebie spraw.

Ćwiczenie powinno zająć około 10 – 20 minut. Optymalnie byłoby wykonywać je przez 30 minut, dwa razy dziennie. Choć może to wydawać się dużo, autor podkreśla, że nie ma lepszego sposobu na gruntowny odpoczynek dla oczu i przywrócenie im sprawnego funkcjonowania.

Kołysanie

Efektem kolejnego ćwiczenie jest relaks ciała i umysłu, a przede wszystkim pozbycie się napięcia z oczu.

Ćwiczenie wykonuje się ją w następujący sposób:
Stań prosto rozstawiając nogi na około 30 cm, dłonie swobodnie opuść tak, aby ramiona lekko zwisały wzdłuż ciała, staraj się utrzymać stan relaksu, na ile jest to możliwe.
Powoli i delikatnie zacznij kołysać ciałem z boku na bok wyobrażając sobie, jakbyś był/była wahadłem zegara. Wykonuj ten ruch powoli. Unoś lekko pięty na zmianę od ziemi, starając się zachować resztę stopy na ziemi.
Pamiętaj, aby całe twoje ciało poruszało się, a nie tylko głowa i tułów. Staraj się też unikać wyginania bioder lub tali.
Takie delikatne kołysanie się lub huśtanie ma niezwykle kojące działanie dla całego układu nerwowego.

Dobrze, aby ćwiczenie wykonywać na przeciwko okna. W czasie wykonywania ruchu będziesz mieć wrażenie, że okno porusza się w przeciwnym kierunku do ciebie. Należy to odnotować, a nawet wzmocnić wrażenie ruchu okna. Po minucie kołysania z otwartymi oczami (postaraj się, aby zachować relaks w okolicy oczy), zamknij oczy i dalej kołysz się wyobrażając sobie ruch okna tak wyraźnie jak to tylko możliwe. Po chwili otwórz oczy i kontynuuj kołysanie przez kolejną minutę z otwartymi oczami i tak dalej na zmianę przez cały czas naprzemiennie otwieraj i zamykaj oczy. Pamiętaj, aby mrugać, kiedy masz otwarte oczy.

Warto stosować to ćwiczenie dwa lub trzy razy w ciągu dnia przez około 5, 10 minut oraz za każdym razem, kiedy oczy są zmęczone lub bolą.

Prawidłowo wykonane ćwiczenie powinno pozytywnie wpłynąć na oczy oraz cały system nerwowy. Pierwsze ćwiczenie oraz kołysanie pozwalają na usunąć zmęczenie oczu. Pamiętaj, aby zdjąć okulary przy wykonywaniu obu ćwiczeń.

 

Materiał źródłowy: Better sight without glasses, Benjamin H.

⟵ Artykuły

Wszelkie prawa zastrzeżone przez Laboratorium Psychoedukacji - Instytut Treningu i Psychoterapii
realizacja: estinet.pl