Podyplomowe Studia Coachingu i Mentoringu

Rekrutacja trwa!

Laboratorium Psychoedukacji wraz z Uniwersytetem SWPS prowadzi Podyplomowe Studia Coachingu i Mentoringu (dawna nazwa Podyplomowe Studium Coachingu). Program Studiów posiada akredytację Izby Coachingu.
2018/2019 – XI edycja
(310 godzin lekcyjnych o charakterze seminaryjnym i praktycznym)

Studia przeznaczone są dla osób, które chcą się uczyć funkcjonowania w roli coacha – pogłębiać i rozwijać swoje kompetencje. Zapraszamy osoby, które kierują ludźmi lub ich uczą: przełożonych, liderów, szefów, trenerów, szkoleniowców, mistrzów i nauczycieli oraz tych, którzy zamierzają takie role pełnić.

W coachingu kluczowa jest relacja coacha z indywidualnym klientem, zespołem i/lub organizacją. Zakładamy, że wśród innych czynników, takich jak kontrakt, motywacja klienta, przygotowanie i doświadczenie coacha, właśnie jakość relacji decyduje o skuteczności pracy. Dobra relacja charakteryzuje się empatycznym rozumieniem i wsparciem oraz życzliwą i pełną szacunku konfrontacją. Jest skoncentrowana na kliencie, inspiruje i stymuluje rozwój i wykorzystanie jego potencjału do rozwiązywania problemów określonych w kontrakcie.

Szczególną uwagę poświęcamy zjawiskom nieświadomym zachodzącym w relacji. Uczymy je rozpoznawać i radzić sobie z nimi tak, aby sprzyjały rozwojowi klienta, a nie utrudniały bądź hamowały ten rozwój. Traktujemy coaching jako interaktywny proces oparty na poszukiwaniu, braniu odpowiedzialności, dokonywaniu wyboru, działaniu, doświadczeniu, refleksji i asymilacji.

Od edycji 2014/2015 rozszerzyliśmy program o zagadnienia mentoringu. Studenci zapoznają się ze współczesnym rozumieniem tego pojęcia, formami mentoringu, procesem rozwoju osobistego mentora, relacjami jakie powstają pomiędzy mentorem a jego podopiecznym. Ponadto program obejmie analizę różnic pomiędzy relacją coachingową i mentoringową oraz sposoby i możliwości wdrażania mentoringu w organizacjach.

Program

1.

Teoria i praktyka coachingu – zasady ogólne

  • definiowanie coachingu
  • rodzaje coachingu
  • cel procesu coachingowego
  • kontrakt w coachingu
  • struktura procesu coachingowego
  • sesja zerowa – pierwsze spotkanie z klientem
  • struktura sesji coachingowej
  • struktura rozmowy coachingowej według GROW
  • zarządzanie procesem coachingu
  • ocena efektywności sesji i ocena efektywności procesu coachingowego
  • różnice między coachingiem, mentoringiem, consultingiem i psychoterapią
  • kiedy coach powinien skierować klienta na konsultację psychologiczną
  1. Teoria i praktyka mentoringu – zasady ogólne
  • starożytne korzenie relacji mistrz–uczeń
  • przegląd współczesnych sposobów rozumienia pojęcia „mentoring”
  • mentee, mentorowany, podopieczny czy protegowany? – kilka uwag terminologicznych
  • mentoring rozwojowy a mentoring kariery
  • mentor a coach – podobieństwa i różnice
  • rodzaje mentoringu
  1. Specyfika pracy mentora
  • mentoring – proces rozwoju osobistego mentee
  • korzyści z pełnienia roli mentora i z posiadania mentora: osobiste/zawodowe i dla organizacji
  • funkcje i kompetencje mentora
  • rozwój umiejętności mentora
  1. Coach, mentor jego osobowość i osobisty trening
  • świadomość coacha/mentora w relacji
  • podejście skoncentrowane na kliencie
  • dialog egzystencjalny
  • sztuka słuchania
  • trening umiejętności komunikacyjnych – wprowadzenie
  • trening inteligencji emocjonalnej – wprowadzenie
  • określenie własnego potencjału
  • planowanie własnego rozwoju jako coacha/mentora
  • regulacja emocji
  1. Trening interpersonalny w formule Grupy Otwarcia®(pięciodniowy)
  • poznanie swojego funkcjonowania w relacjach z innymi ludźmi i z grupą, rozpoznanie wpływu jaki wywiera się na innych i grupę oraz wpływów jakim się ulega

 

  1. Kształtowanie relacji coachingowej i mentoringowej w zależności od osobowości klienta
  • umiejętność rozpoznawania osobowości klienta – wprowadzenie najważniejszych teorii osobowości oraz sposoby wykorzystania ich w praktyce coachingu i mentoringu
  1. Zjawiska nieświadome istotne w relacji coachingowej: rozpoznawanie rozumienie i radzenie sobie z nimi
  • rozumienie procesów psychodynamicznych
  • umiejętność rozpoznawania i rozumienia ukrytych podstaw reakcji, zachowań i stylu działania klienta
  1. Ćwiczenie umiejętności coachingowych pod superwizją oraz superwizja własnej pracy w roli coacha
  2. Interakcja, kontakt, relacja. Jakość relacji w coachingu
  • podobieństwa i różnice między interakcją, kontaktem i relacją
  • ćwiczenie jakości sposobów nawiązania i podtrzymywania kontaktu z drugą osobą
  • świadomość własnej specyfiki w budowania kontaktu a bycie w relacji z coachee i/lub mentee
  • jakość kontaktu a empatia w relacji
  1. Coaching – podejścia, metody, techniki
  • narzędzia zaawansowane
  • radzenie sobie w trudnych i zaskakujących sytuacjach
  • Co–active Coaching
  1. Wartości i przekonania w procesie coachingu i mentoringu
  2. Dylematy etyczne w pracy coacha i mentora
  3. Dynamiczna psychologia społeczna
  • dynamiczne i statyczne podejście w psychologii
  • postawy i sądy społeczne
  • podstawy psychologii uczenia się i osiągania mistrzostwa
  • działanie i kontrola
  • struktura „ja”
  • związki między ludźmi
  • procesy grupowe, koordynacja, działanie grup zadaniowych
  • wpływ społeczny
  • zmiana społeczna
  • psychologiczne podstawy procesów ekonomicznych
  • teoria konfliktu i jej zastosowanie w praktyce coachingu
  • nieświadome zjawiska w grupie, zespole, organizacji – wprowadzenie
  1. Teoria zmiany
  • trwała zmiana na poziomie jednostek, grup i społeczności – rodzaje zmiany
  • znaczenie oporu
  • wprowadzanie zmian
  • teorie zmiany
  • analiza przypadków
  1. Rozwój zawodowy – rozumienie psychodynamiczne
  • jak rozumieć i planować rozwój zawodowy na różnych etapach życia
  1. Rola coachingu w budowaniu kultury organizacyjnej – coaching zespołowy
  • wdrażanie coachingu w organizacjach – wykorzystanie procesu coachingu do przygotowania menedżera do pełnienia roli coacha swoich współpracowników
  • coaching wewnętrzny jako narzędzie zarządzania
  • coaching zespołu, coaching grupy
  1. Wdrażanie mentoringu w organizacjach
  • szanse i zagrożenia wynikające z wdrożenia programu – perspektywa organizacji, podopiecznych
    i mentorów
  • obszary szczególnego zastosowania programów mentoringowych w organizacji
  • dobór kandydatów na mentorów
  • dobór kandydatów na podopiecznych
  • rola i zadania koordynatora programu
  • kojarzenie par mentor–podopieczny; analiza stosowanych praktyk, wady i zalety każdej z nich
  • zadania działu HR
  • rola bezpośredniego przełożonego; „kwartet mentoringu”
  • przegląd najczęściej występujących trudności i sposoby ich przezwyciężania
  1. Style przywództwa i kultura organizacyjna oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji
  • kultura organizacyjna jako kontekst, w którym funkcjonuje klient
  • style przywództwa
  • wsparcie klienta w rozpoznaniu mocnych i słabych stron jego stylu zarządzania
  1. Organizacja jako partner w coachingu
  • studia przypadków
  1. Coaching międzykulturowy
  • studia przypadków
  1. Warsztat dobrych praktyk coachingowych i mentoringowych
  2. Budowanie marki coacha i sprzedaż coachingu
  3. Filozofia jako ćwiczenie duchowe

 

Organizatorzy i realizatorzy

Laboratorium Psychoedukacji powstało w 1978 roku. Kształci psychoterapeutów, trenerów i coachów prowadzi grupową i indywidualną psychoterapię oraz różne formy szkoleń dla firm i osób zgłaszających się indywidualnie. Od trzydziestu jeden lat w każdym miesiącu ośrodek organizuje co najmniej kilka grup o charakterze psychoedukacyjnym, szkoleniowym lub psychoterapeutycznym. Zajęcia prowadzą trenerzy i szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem w pracy z grupami, superwizorzy treningu i psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz doświadczeni coachowie praktycy. Laboratorium Psychoedukacji jest Członkiem Założycielem Izby Coachingu.

Uniwersytet SWPS powstał w 1996 roku. Przygotowuje do różnych działań zawodowych wykonywanych przez psychologów. Realizuje nowoczesne plany studiów, uwzględniając najnowsze metody kształcenia, współpracuje z Instytutem Psychologii PAN

Podyplomowe Studia Coachingu i Mentoringu prowadzone są pod patronatem Izby Coachingu http://www.izbacoachingu.com/pl

Koszt uczestnictwa wynosi 17 310 zł (możliwa płatność w ratach) + pobyt (zakwaterowanie i wyżywienie) w trakcie Grupy Otwarcia® ok. 460zł – 1100zł (w zależności od ośrodka).

W cenę Studium wliczony jest wyjazdowy weekend do ośrodka podwarszawskiego (dojazd, zakwaterowanie i wyżywienie).

Prowadzący

ADAM ADUSZKIEWICZ

RAFAŁ BORNUS

LAN BUI -WRZOSIŃSKA

JERZY DMUCHOWSKI

ŁADA DROZDA

AGNIESZKA IWASZKIEWICZ

PIOTR KOCIOŁEK

MICHAŁ KUŁAKOWSKI

AURELIUSZ LEŻEŃSKI

ANDRZEJ NOWAK

KRZYSZTOF MAZUR

JOANNA MIECZKOWSKA-TRĄD 

MICHAŁ MODLIŃSKI

PAWEŁ PILICH

ALEKSANDRA POGORZELSKA

RYSZARD PRASZKIER

MAŁGORZATA SIDOR-RZĄDKOWSKA

KAMILA ROWIŃSKA

ANNA SREBRNA

ANNA SUBOCZ-POLAŃCZYK

ROBERT SZOSTEK

KATARZYNA WALUCHOWSKA

 

Założenia organizacyjne

W roku akademickim 2017/2018 odbędzie się X edycja Studiów i obejmie łącznie 310 godzin lekcyjnych zajęć seminaryjnych i praktycznych w formie 18 spotkań weekendowych oraz pięciodniowy trening interpersonalny w formule Grupy Otwarcia®.

Dyplom

Absolwenci Studiów uzyskają Świadectwo Ukończenia Studiów Podyplomowych SWPS – dokument przewidziany ustawą o szkolnictwie wyższym. Podstawę jego uzyskania stanowi aktywne uczestnictwo
w zajęciach i zaliczenie wszystkich przedmiotów.

Terminy

Pobierz załącznik 

Warunki przyjęcia

  • ukończone studia magisterskie lub licencjackie
  • predyspozycje do pracy z ludźmi
  • kandydatów zapraszamy na rozmowę kwalifikacyjną na którą należy przynieść wypełniony i wydrukowany formularz ze strony SWPS, dyplom ukończenia studiów wyższych, dowód osobisty, CV oraz podpisaną umowę z SWPS o świadczenie usług w zakresie edukacji podyplomowej (dwa egzemplarze)

Kontakt do koordynatora Studiów tel. 605300088 lub coach@lps.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone przez Laboratorium Psychoedukacji - Instytut Treningu i Psychoterapii
realizacja: estinet.pl