Podyplomowe Studia Coachingu i Mentoringu
XIV edycja rozpocznie się w październiku 2021.
- Program
- Organizatorzy i realizatorzy
- Prowadzący
- Założenia organizacyjne
- Dyplom
- Warunki przyjęcia
- Opinie absolwentów
- Terminy
- Kontakt
Laboratorium Psychoedukacji wraz z Uniwersytetem SWPS prowadzi Podyplomowe Studia Coachingu i Mentoringu (dawna nazwa Podyplomowe Studium Coachingu). Program Studiów posiada akredytację Izby Coachingu.
2021/2022 – XIV edycja (310 godzin lekcyjnych o charakterze seminaryjnym i praktycznym)
Zajęcia będą się odbywać z kontakcie bezpośrednim jeśli tylko będzie to możliwe, w przypadku pogorszenia stanu epidemiologicznego zajęcia będą się w części odbywać on line.
Studia przeznaczone są dla osób, które chcą się uczyć funkcjonowania w roli coacha – pogłębiać i rozwijać swoje kompetencje. Zapraszamy osoby, które kierują ludźmi lub ich uczą: przełożonych, liderów, szefów, trenerów, szkoleniowców, mistrzów i nauczycieli oraz tych, którzy zamierzają takie role pełnić.
W coachingu kluczowa jest relacja coacha z indywidualnym klientem, zespołem i/lub organizacją. Zakładamy, że wśród innych czynników, takich jak kontrakt, motywacja klienta, przygotowanie i doświadczenie coacha, właśnie jakość relacji decyduje o skuteczności pracy. Dobra relacja charakteryzuje się empatycznym rozumieniem i wsparciem oraz życzliwą i pełną szacunku konfrontacją. Jest skoncentrowana na kliencie, inspiruje i stymuluje rozwój i wykorzystanie jego potencjału do rozwiązywania problemów określonych w kontrakcie.
Szczególną uwagę poświęcamy zjawiskom nieświadomym zachodzącym w relacji. Uczymy je rozpoznawać i radzić sobie z nimi tak, aby sprzyjały rozwojowi klienta, a nie utrudniały bądź hamowały ten rozwój. Traktujemy coaching jako interaktywny proces oparty na poszukiwaniu, braniu odpowiedzialności, dokonywaniu wyboru, działaniu, doświadczeniu, refleksji i asymilacji.
Od edycji 2014/2015 rozszerzyliśmy program o zagadnienia mentoringu. Studenci zapoznają się ze współczesnym rozumieniem tego pojęcia, formami mentoringu, procesem rozwoju osobistego mentora, relacjami jakie powstają pomiędzy mentorem a jego podopiecznym. Ponadto program obejmie analizę różnic pomiędzy relacją coachingową i mentoringową oraz sposoby i możliwości wdrażania mentoringu w organizacjach.
Program
1.Teoria i praktyka coachingu – zasady ogólne
- definiowanie coachingu
- rodzaje coachingu
- cel procesu coachingowego
- kontrakt w coachingu
- struktura procesu coachingowego
- sesja zerowa – pierwsze spotkanie z klientem
- struktura sesji coachingowej
- struktura rozmowy coachingowej według GROW
- zarządzanie procesem coachingu
- ocena efektywności sesji i ocena efektywności procesu coachingowego
- różnice między coachingiem, mentoringiem, consultingiem i psychoterapią
- kiedy coach powinien skierować klienta na konsultację psychologiczną
- Teoria i praktyka mentoringu – zasady ogólne
- starożytne korzenie relacji mistrz–uczeń
- przegląd współczesnych sposobów rozumienia pojęcia „mentoring”
- mentee, mentorowany, podopieczny czy protegowany? – kilka uwag terminologicznych
- mentoring rozwojowy a mentoring kariery
- mentor a coach – podobieństwa i różnice
- rodzaje mentoringu
- Specyfika pracy mentora
- mentoring – proces rozwoju osobistego mentee
- korzyści z pełnienia roli mentora i z posiadania mentora: osobiste/zawodowe i dla organizacji
- funkcje i kompetencje mentora
- rozwój umiejętności mentora
- Coach, mentor jego osobowość i osobisty trening
- świadomość coacha/mentora w relacji
- podejście skoncentrowane na kliencie
- dialog egzystencjalny
- sztuka słuchania
- trening umiejętności komunikacyjnych – wprowadzenie
- trening inteligencji emocjonalnej – wprowadzenie
- określenie własnego potencjału
- planowanie własnego rozwoju jako coacha/mentora
- regulacja emocji
- Trening interpersonalny w formule Grupy Otwarcia®(pięciodniowy)
- poznanie swojego funkcjonowania w relacjach z innymi ludźmi i z grupą, rozpoznanie wpływu jaki wywiera się na innych i grupę oraz wpływów jakim się ulega
- Kształtowanie relacji coachingowej i mentoringowej w zależności od osobowości klienta
- umiejętność rozpoznawania osobowości klienta – wprowadzenie najważniejszych teorii osobowości oraz sposoby wykorzystania ich w praktyce coachingu i mentoringu
- Zjawiska nieświadome istotne w relacji coachingowej: rozpoznawanie rozumienie i radzenie sobie z nimi
- rozumienie procesów psychodynamicznych
- umiejętność rozpoznawania i rozumienia ukrytych podstaw reakcji, zachowań i stylu działania klienta
- Ćwiczenie umiejętności coachingowych pod superwizją oraz superwizja własnej pracy w roli coacha
- Interakcja, kontakt, relacja. Jakość relacji w coachingu
- podobieństwa i różnice między interakcją, kontaktem i relacją
- ćwiczenie jakości sposobów nawiązania i podtrzymywania kontaktu z drugą osobą
- świadomość własnej specyfiki w budowania kontaktu a bycie w relacji z coachee i/lub mentee
- jakość kontaktu a empatia w relacji
- Coaching – podejścia, metody, techniki
- narzędzia zaawansowane
- radzenie sobie w trudnych i zaskakujących sytuacjach
- Co–active Coaching
- Wartości i przekonania w procesie coachingu i mentoringu
- Dylematy etyczne w pracy coacha i mentora
- Dynamiczna psychologia społeczna
- dynamiczne i statyczne podejście w psychologii
- postawy i sądy społeczne
- podstawy psychologii uczenia się i osiągania mistrzostwa
- działanie i kontrola
- struktura „ja”
- związki między ludźmi
- procesy grupowe, koordynacja, działanie grup zadaniowych
- wpływ społeczny
- zmiana społeczna
- psychologiczne podstawy procesów ekonomicznych
- teoria konfliktu i jej zastosowanie w praktyce coachingu
- nieświadome zjawiska w grupie, zespole, organizacji – wprowadzenie
- Teoria zmiany
- trwała zmiana na poziomie jednostek, grup i społeczności – rodzaje zmiany
- znaczenie oporu
- wprowadzanie zmian
- teorie zmiany
- analiza przypadków
- Rozwój zawodowy – rozumienie psychodynamiczne
- jak rozumieć i planować rozwój zawodowy na różnych etapach życia
- Rola coachingu w budowaniu kultury organizacyjnej – coaching zespołowy
- wdrażanie coachingu w organizacjach – wykorzystanie procesu coachingu do przygotowania menedżera do pełnienia roli coacha swoich współpracowników
- coaching wewnętrzny jako narzędzie zarządzania
- coaching zespołu, coaching grupy
- Wdrażanie mentoringu w organizacjach
- szanse i zagrożenia wynikające z wdrożenia programu – perspektywa organizacji, podopiecznych
i mentorów - obszary szczególnego zastosowania programów mentoringowych w organizacji
- dobór kandydatów na mentorów
- dobór kandydatów na podopiecznych
- rola i zadania koordynatora programu
- kojarzenie par mentor–podopieczny; analiza stosowanych praktyk, wady i zalety każdej z nich
- zadania działu HR
- rola bezpośredniego przełożonego; „kwartet mentoringu”
- przegląd najczęściej występujących trudności i sposoby ich przezwyciężania
- Style przywództwa i kultura organizacyjna oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji
- kultura organizacyjna jako kontekst, w którym funkcjonuje klient
- style przywództwa
- wsparcie klienta w rozpoznaniu mocnych i słabych stron jego stylu zarządzania
- Organizacja jako partner w coachingu
- studia przypadków
- Coaching międzykulturowy
- studia przypadków
- Warsztat dobrych praktyk coachingowych i mentoringowych
- Budowanie marki coacha i sprzedaż coachingu
- Filozofia jako ćwiczenie duchowe
Organizatorzy i realizatorzy
Laboratorium Psychoedukacji powstało w 1978 roku. Kształci psychoterapeutów, trenerów i coachów prowadzi grupową i indywidualną psychoterapię oraz różne formy szkoleń dla firm i osób zgłaszających się indywidualnie. Od trzydziestu jeden lat w każdym miesiącu ośrodek organizuje co najmniej kilka grup o charakterze psychoedukacyjnym, szkoleniowym lub psychoterapeutycznym. Zajęcia prowadzą trenerzy i szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem w pracy z grupami, superwizorzy treningu i psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz doświadczeni coachowie praktycy. Laboratorium Psychoedukacji jest Członkiem Założycielem Izby Coachingu.
Uniwersytet SWPS powstał w 1996 roku. Przygotowuje do różnych działań zawodowych wykonywanych przez psychologów. Realizuje nowoczesne plany studiów, uwzględniając najnowsze metody kształcenia, współpracuje z Instytutem Psychologii PAN
Podyplomowe Studia Coachingu i Mentoringu prowadzone są pod patronatem Izby Coachingu http://www.izbacoachingu.com/pl
Koszt uczestnictwa wynosi 19 090 zł (możliwa płatność w ratach) + koszt zakwaterowania i wyżywienia w czasie Grupy Otwarcia®. Koszt jest różny w zależności od ośrodka.
W cenę Studium wliczony jest wyjazdowy weekend do ośrodka podwarszawskiego (dojazd, zakwaterowanie i wyżywienie).
Prowadzący
Zespół prowadzących jest podzielony na członków zespołu i gości.
AGNIESZKA IWASZKIEWICZ – zespół
JOANNA MIECZKOWSKA-TRĄD – zespół
ALEKSANDRA POGORZELSKA – zespół
MAŁGORZATA SIDOR-RZĄDKOWSKA – zespól
ANNA SUBOCZ-POLAŃCZYK – zespół
KATARZYNA WALUCHOWSKA – zespół
Założenia organizacyjne
W roku akademickim 2021/2022 odbędzie się XIV edycja Studiów i obejmie łącznie 310 godzin lekcyjnych zajęć seminaryjnych i praktycznych w formie 18 spotkań weekendowych oraz pięciodniowy trening interpersonalny w formule Grupy Otwarcia®.
Dyplom
Absolwenci Studiów uzyskają Świadectwo Ukończenia Studiów Podyplomowych SWPS – dokument przewidziany ustawą o szkolnictwie wyższym. Podstawę jego uzyskania stanowi aktywne uczestnictwo
w zajęciach i zaliczenie wszystkich przedmiotów.
Terminy
Terminy podamy wkrótce.
Warunki przyjęcia
- ukończone studia magisterskie lub licencjackie
- predyspozycje do pracy z ludźmi
- kandydatów zapraszamy na rozmowę kwalifikacyjną na którą należy przynieść wypełniony i wydrukowany formularz ze strony SWPS, dyplom ukończenia studiów wyższych, dowód osobisty, CV oraz podpisaną umowę z SWPS o świadczenie usług w zakresie edukacji podyplomowej (dwa egzemplarze)
Kontakt do koordynatora Studiów tel. 605300088 lub coach@lps.pl