PROGRAM ZAWIERA NASTĘPUJĄCE ZAGADNIENIA:

1. Teoria i praktyka coachingu – zasady ogólne

  • definiowanie coachingu
  • rodzaje coachingu
  • cel procesu  coachingowego
  • kontrakt w coachingu
  • struktura procesu coachingowego
  • struktura sesji coachingowej
  • struktura rozmowy coachingowej według GROW
  • zarządzanie procesem coachingu
  • ocena efektywności sesji i ocena efektywności procesu coachingowego
  • różnice między coachingiem, mentoringiem, consultingiem i psychoterapią
  • kiedy coach powinien skierować klienta na konsultację psychologiczną

2. Teoria i praktyka mentoringu- zasady ogólne 

3. Mentoring – specyfika pracy z klientem

  • Mentoring – proces rozwoju osobistego mentee.
  • Korzyści z pełnienia roli mentora i z posiadania mentora: osobiste/zawodowe i dla organizacji.
  • Funkcje i kompetencje mentora:
  • Rozwój umiejętności mentora:

4. Coach, mentor jego osobowość i osobisty trening

  • świadomość coacha/mentora w relacji
  • podejście skoncentrowane na kliencie
  • dialog egzystencjalny
  • Coaching/ mentoring  jako sztuka słuchania 
  • trening umiejętności komunikacyjnych – wprowadzenie
  • trening inteligencji emocjonalnej – wprowadzenie
  • określenie własnego potencjału 
  • planowanie własnego rozwoju jako coacha
  • regulacja emocji

5. Trening interpersonalny w formule Grupy Otwarcia® (pięciodniowy)

  • poznanie swojego funkcjonowania w relacjach z innymi ludźmi i z grupą, rozpoznanie wpływu jaki wywiera się na innych i grupę oraz wpływów jakim się ulega

6. Kształtowanie relacji coachingowej i mentoringowej w zależności od typu osobowości klienta

  • umiejętność  rozpoznawania osobowości klienta –  wprowadzenie w najważniejsze teorie osobowości oraz sposoby wykorzystania ich w praktyce coachingu i mentoringu

7. Zjawiska nieświadome istotne w relacji coachingowej/mentoringowej: rozpoznawanie rozumienie i  radzenie sobie z nimi

  • rozumienie procesów psychodynamicznych
  • umiejętność rozpoznawania i rozumienia ukrytych podstaw reakcji, zachowań i stylu działania  klienta

8. Ćwiczenie umiejętności coachingowych pod superwizją oraz superwizja własnej pracy w roli coacha

9. Coaching –podejścia, metody,  techniki

  • narzędzia zaawansowane
  • radzenie sobie w trudnych i zaskakujących sytuacjach
  • Co-active Coaching

10. Wartości i przekonania w procesie coachingu

11. Dylematy etyczne w pracy coacha i mentora

12. Wykorzystania badań psychometrycznych w diagnozie potrzeb i stawianiu celów rozwojowych w procesach coachingowych.

13. Nowoczesne technologie, gry, symulacje i tryb on-line w środowisku pracy

14.  Rozwój zawodowy 

  • jak rozumieć i planować rozwój w różnych etapach życia 

15. Grupa, zespół, organizacja- procesy interpersonalne i nieświadome

  • jak obserwować, rozumieć i kształtować zjawiska grupowe
  • jak lider może wpływać na procesy interpersonalne i  grupowe, by wspierały on realizację zadań i celów zespołu czy organizacji, a nie utrudniały lub uniemożliwiał ich realizację

16. Rola coachingu w budowaniu kultury organizacyjnej- coaching zespołowy

  • wdrażanie coachingu w organizacjach – wykorzystanie procesu coachingu do przygotowania menedżera do pełnienia roli coacha wobec  swoich współpracowników
  • coaching wewnętrzny jako narzędzie zarządzania
  • coaching zespołu, coaching grupy

17.  Wdrażanie mentoringu w organizacjach

18. Style przywództwa i kultura organizacyjna oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji

  • kultura organizacyjna jako kontekst, w którym funkcjonuje klient
  • style przywództwa
  • wsparcie klienta w rozpoznaniu mocnych i słabych stron jego stylu zarządzania

19. Organizacja jako partner w coachingu

  • studia przypadków 

20. Kultura organizacyjna, typy i funkcjonowanie organizacji oraz status ról : lidera, coacha, mentora, trenera, facylitatora

21.  Mentalizacja w środowisku pracy

  • znaczenie pierwotnych zdolności mentalizowania siebie i innych, ich wpływ na przetwarzanie rzeczywistości oraz interakcje z ludźmi w dorosłym życiu

22. Mechanizmy poznawcze i emocjonalne w pracy rozwojowej z ludźmi. 

  • rola świadomych i nieświadomych procesów poznawczych i emocjonalnych w pracy indywidualnej oraz pracy z grupą

23. Dbanie o dobrostan emocjonalny i fizyczny