PROGRAM ZAWIERA NASTĘPUJĄCE ZAGADNIENIA:
1. Teoria i praktyka coachingu – zasady ogólne
- definiowanie coachingu
- rodzaje coachingu
- cel procesu coachingowego
- kontrakt w coachingu
- struktura procesu coachingowego
- struktura sesji coachingowej
- struktura rozmowy coachingowej według GROW
- zarządzanie procesem coachingu
- ocena efektywności sesji i ocena efektywności procesu coachingowego
- różnice między coachingiem, mentoringiem, consultingiem i psychoterapią
- kiedy coach powinien skierować klienta na konsultację psychologiczną
2. Teoria i praktyka mentoringu- zasady ogólne
3. Mentoring – specyfika pracy z klientem
- Mentoring – proces rozwoju osobistego mentee.
- Korzyści z pełnienia roli mentora i z posiadania mentora: osobiste/zawodowe i dla organizacji.
- Funkcje i kompetencje mentora:
- Rozwój umiejętności mentora:
4. Coach, mentor jego osobowość i osobisty trening
- świadomość coacha/mentora w relacji
- podejście skoncentrowane na kliencie
- dialog egzystencjalny
- Coaching/ mentoring jako sztuka słuchania
- trening umiejętności komunikacyjnych – wprowadzenie
- trening inteligencji emocjonalnej – wprowadzenie
- określenie własnego potencjału
- planowanie własnego rozwoju jako coacha
- regulacja emocji
5. Trening interpersonalny w formule Grupy Otwarcia® (pięciodniowy)
- poznanie swojego funkcjonowania w relacjach z innymi ludźmi i z grupą, rozpoznanie wpływu jaki wywiera się na innych i grupę oraz wpływów jakim się ulega
6. Kształtowanie relacji coachingowej i mentoringowej w zależności od typu osobowości klienta
- umiejętność rozpoznawania osobowości klienta – wprowadzenie w najważniejsze teorie osobowości oraz sposoby wykorzystania ich w praktyce coachingu i mentoringu
7. Zjawiska nieświadome istotne w relacji coachingowej/mentoringowej: rozpoznawanie rozumienie i radzenie sobie z nimi
- rozumienie procesów psychodynamicznych
- umiejętność rozpoznawania i rozumienia ukrytych podstaw reakcji, zachowań i stylu działania klienta
8. Ćwiczenie umiejętności coachingowych pod superwizją oraz superwizja własnej pracy w roli coacha
9. Coaching –podejścia, metody, techniki
- narzędzia zaawansowane
- radzenie sobie w trudnych i zaskakujących sytuacjach
- Co-active Coaching
10. Wartości i przekonania w procesie coachingu
11. Dylematy etyczne w pracy coacha i mentora
12. Wykorzystania badań psychometrycznych w diagnozie potrzeb i stawianiu celów rozwojowych w procesach coachingowych.
13. Nowoczesne technologie, gry, symulacje i tryb on-line w środowisku pracy
14. Rozwój zawodowy
- jak rozumieć i planować rozwój w różnych etapach życia
15. Grupa, zespół, organizacja- procesy interpersonalne i nieświadome
- jak obserwować, rozumieć i kształtować zjawiska grupowe
- jak lider może wpływać na procesy interpersonalne i grupowe, by wspierały on realizację zadań i celów zespołu czy organizacji, a nie utrudniały lub uniemożliwiał ich realizację
16. Rola coachingu w budowaniu kultury organizacyjnej- coaching zespołowy
- wdrażanie coachingu w organizacjach – wykorzystanie procesu coachingu do przygotowania menedżera do pełnienia roli coacha wobec swoich współpracowników
- coaching wewnętrzny jako narzędzie zarządzania
- coaching zespołu, coaching grupy
17. Wdrażanie mentoringu w organizacjach
18. Style przywództwa i kultura organizacyjna oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji
- kultura organizacyjna jako kontekst, w którym funkcjonuje klient
- style przywództwa
- wsparcie klienta w rozpoznaniu mocnych i słabych stron jego stylu zarządzania
19. Organizacja jako partner w coachingu
- studia przypadków
20. Kultura organizacyjna, typy i funkcjonowanie organizacji oraz status ról : lidera, coacha, mentora, trenera, facylitatora
21. Mentalizacja w środowisku pracy
- znaczenie pierwotnych zdolności mentalizowania siebie i innych, ich wpływ na przetwarzanie rzeczywistości oraz interakcje z ludźmi w dorosłym życiu
22. Mechanizmy poznawcze i emocjonalne w pracy rozwojowej z ludźmi.
- rola świadomych i nieświadomych procesów poznawczych i emocjonalnych w pracy indywidualnej oraz pracy z grupą
23. Dbanie o dobrostan emocjonalny i fizyczny