Dla psychoterapeutek, psychoterapeutów, psychologów i psycholożek,
położnych, douli, oraz wszystkich osób z wyższym wykształceniem pracujących
w szeroko rozumianym obszarze psychologicznej pomocy okołoporodowej: na
oddziałach położniczych, w klinikach leczenia niepłodności, w ośrodkach
interwencji kryzysowej, w NGOsach dedykowanych kobietom: po stratach, z
depresją okołoporodową, z lękiem przed porodem, z traumą porodową, z
trudnościami w nawiązaniu więzi z dzieckiem.
Start: październik 2024.
Terminy:
18 jednodniowych zjazdów, każdy 8 godzinny: 10.00-18.00 z przerwą lunchową
144 godzin zegarowych (192 godziny dydaktyczne) wykładów oraz ćwiczeń.
Ilość miejsc jest ograniczona.
Program
I rok służy przede wszystkim opisaniu zjawisk, zagłębieniu się w nie, pokazaniu perspektywy psychologicznej tematu, o którym mało się mówi w literaturze. Tworzymy język do opisu zjawisk wewnątrzpsychicznych i zewnętrznych.
- Rozpoczęcie. Przedstawienie się. Refleksja nad przyczynami dla których postanowiłyśmy i postanowiliśmy zając się pomocą okołoporodową. Motywy świadome i nieświadome. Język, którym się posługujemy. Uwspólnienie pojęć – skąd czerpiemy naszą wiedzę? Podstawy teoretyczne pomagania kobietom i mężczyznom w okresie okołoporodowym: teoria przywiązania, koncepcja mentalizacji, teoria traumy relacyjnej. Kontakt w sytuacji pomagania kobiecie/parze w okresie okołoporodowym: specyfika tej sytuacji, możliwe bariery i wyzwania, na co warto zwracać szczególną uwagę. Jaki rodzaj pomocy jest możliwy? Wsparcie, interwencja kryzysowa, konsultacja czy psychoterapia?
- Macierzyństwo jako punkt zwrotny. Kulturowy obraz macierzyństwa i jak wpływa na naszą pracę. Rola społeczna czy osobista relacja? „Wojny matek” – jak je rozumieć, czemu służą? „Podejścia” do rodzicielstwa
- Cud natury czy cud techniki? Jak dziś ludzie stają się rodzicami. Czy niepłodność jest chorobą? Czynniki psychologiczne, biologiczne, społeczne. Przeżywanie niepłodności, jej wpływ na relację partnerską, sferę seksualną, życie pary w oczekiwaniu na dziecko. Drogi wyjścia z niepłodności: leczenie, adopcja i świadoma bezdzietność
- Życie wewnętrzne kobiety w ciąży. Jak kobieta doświadcza obecności innej istoty wewnątrz siebie? Emocjonalność kobiety w ciąży, rewizja tożsamości, kryzys, powrót do relacji z matką. Dylematy wokół cielesności – zaburzenia żywienia w ciąży, seksualność w ciąży. Różnorodne orientacje wobec ciąży. Ciąża jako zjawisko konstruowane społecznie.
- Świat wewnątrz łona. Zarodek, embrion, płód, dziecko. Co wiemy o możliwości jakie ma płód do nawiązywania relacji ze światem zewnętrznym? W jaki sposób wyobrażenia na temat dziecka, które ma się urodzić wpływają na nasz stosunek do niego? W jaki sposób dziecko przeżywa swoje narodziny?
- Mężczyzna i ojciec. Przed jakimi wyzwaniami stają dziś ojcowie. Mężczyzna w ciąży, w szkole rodzenia, na sali porodowej. „Nowy ojciec” wobec wyzwań transgeneracyjnych.
- Poród jako doświadczenie graniczne. Poród jako temat tabu. Trauma porodowa – przyczyny i konsekwencje. Jak traumatyczny poród wpływa na relacje z dzieckiem. Czy poród może być doświadczeniem reperującym przeszłe traumy?
- Zmącony obraz – Okołoporodowe zaburzenia psychiczne: depresja, zaburzenia żywienia, psychoza poporodowa, PTSD – różnicowanie. Ocena ryzyka dla matki, ocena ryzyka dla dziecka, ocena ryzyka dla rodzeństwa. Depresja poporodowa a karmienie piersią. Depresja poporodowa a jakość związku. Depresja poporodowa w doświadczeniu dziecka. Rola wczesnej interwencji.
- „Twarz matki jako zwierciadło dziecka.” Pierwszy kontakt z dzieckiem po porodzie. Fizjologia „złotej godziny”, rola wsparcia psychologicznego w karmieniu piersią.
- Podsumowanie I roku, ćwiczenia nabytych kompetencji.
II rok jest poświęcony terapii. To zagłębienie się w techniki pracy z konkretnymi problemami. Więcej miejsca na opisywanie tego, co w gabinecie (w szpitalu?) w kategoriach diagnostycznych, więcej przykładów konkretnej pracy, omawianie przypadków.
- Praca psychoedukacyjna w okresie okołoporodowym a praca terapeutyczna. Szkoły rodzenia, szkolenia dla doradczyń etc. Jak mówić o porodzie? Czy libido ma iść w przygotowanie do porodu, czy praca nad elastycznością? Czy da się przygotować miękkie lądowanie pod ewentualne rozczarowanie po porodzie? Co mówić o odczuciach niemowlęcia? Jak wyważyć przekaz o roli wczesnej więzi tak, aby ten przekaz nie stał się opresyjny? Czy psycholog w szkole rodzenia ma bardziej przygotować wykład czy otwierać rozmowę z rodzicami?
Dylematy wokół settingu pracy terapeutycznej w okresie okołoporodowym: konieczność dopasowywania settingu do możliwości osób w okresie okołoporodowym, częste przekroczenia settingu – jakie są tego źródła? Jaka jest tego rola? Rola projekcji i identyfikacji projekcyjnej w pracy położnych, lekarzy i innych specjalistów okołoporodowych. Przykłady z pracy jak to co trudne w relacji z dzieckiem rozgrywane jest przez młodych rodziców w relacji z osobą udzielającej pomocy, a zatem musimy sobie postawić pytanie: czy zawsze musimy być skuteczni? Współpraca z innymi specjalistami np. doradczyniami laktacyjnymi i fizjoterapeutkami w prywatnym gabinecie: wspólne prowadzenie pacjentek, etyka w przekazywaniu sobie informacji, łączenie punktów widzenia, tworzenie grup balintowskich/superwizyjnych/wsparcia dla specjalistek okołoporodowych. Jak uczyć psychologii okołoporodowej tak aby nie pogłębiać rozszczepienia na dobry i zły system, stare i nowe położnictwo? - Niepłodność – leczenie. Zaawansowane metody leczenia niepłodności: dawstwo gamet i zarodków oraz surogacja. Kontekst emocjonalny, społeczny, kulturowy; trudności, dylematy emocjonalne, bioetyczne i duchowe wypływające z decyzji o posiadaniu potomstwa dzięki pomocy osoby trzeciej. Rodzicielstwo po doświadczeniu niepłodności. Jak pracować z pacjentami z problemem niepłodności?
- Rodzina na karuzeli. Charakterystyka specyfiki sytuacji zgłoszenia się po pomoc w sytuacji okołoporodowej. Przykłady pracy. Praca z ciążą niechcianą, praca wokół myśli o przerwaniu ciąży, praca z tokofobią, z pregoreksją.
- Utraty. Rodzaje strat, konteksty. Specyfika żałoby po stracie okołoporodowej, strata mieszcząca wiele utrat, o dynamice relacji pary po stracie. O terminacji – fakty i refleksje. Kontekst społeczny i kulturowy.
- Utraty- ciąg dalszy. O ciąży, która przychodzi po stracie. Specyfika pracy interwencyjnej. Praca skoncentrowania na wsparciu a praca terapeutyczna. Jak różnicować wsparcie w żałobie, interwencję, pracę z traumą i pracę psychoterapeutyczną związaną z np. wątkiem utrat z przeszłości.
- Miało być inaczej – Ciąża powikłana, ciąża wysokiego ryzyka, narodziny wcześniaka, dziecka z wadą. Perspektywa matki, ojca, dziecka i personelu medycznego. Rozwijanie się więzi po urodzeniu wcześniaka lub dziecka chorego – “opieka skoncentrowana na rodzinie”‘ jako system wspierający noworodka i rodzinę. Praca w zespołach interdyscyplinarnych w opiece neonatologicznych i obszary działań psychologa. Jak pracować z rodzicami z niepomyślną diagnozą.
- Terapia diady. „Co widzisz, gdy patrzysz na swoje dziecko”? Podstawowe założenia. Anioły i duchy z pokoju dziecinnego. Trauma transgeneracyjna czyli jak przeszłość ożywa w teraźniejszości. Rozumienie braku regulacji w diadzie. Jak rozkodować język niemowlęcia, jak pomóc rodzicom „odczytywać” dziecko.
- Trauma relacyjna we wczesnym okresie życia dziecka. Jak rozwija się „ja” dziecka i co może stanąć na przeszkodzie temu rozwojowi? Jak możemy rozumieć wrogość wobec niemowlęcia. Dlaczego niemowlęta dysocjują?
- Potrzebna cała wioska, czyli jak stworzyć leczące środowisko: grupy zabawowe, kręgi matek, grupy wsparcia, grupy terapeutyczne. Jakie wyzwania stawia przed terapeutką/terapeutą praca z grupą. Przykład pracy grupowej.
- Podsumowanie.
Forma pracy: Wykład osoby prowadzącej + przeczytanie tekstu przed zajęciami, omówienie tekstu w trakcie zajęć, ćwiczenia również w podgrupach. Na II roku, w miarę potrzeb elementy superwizji. Praca toczy się na żywo, grupa ma charakter dyskusyjny. Utrzymana jest zasada poufności.
Osoby zainteresowane szkoleniem proszone są o wysłanie zgłoszenia wraz ze swoim CV na adres koordynatorki Aleksandry Flejszer. Z osobami zakwalifikowanymi do SPPO skontaktujemy się mailowo.
Terminy zjazdów
Szkolenie rozpoczyna się w październiku 2024 r. , w Warszawie.
Spotkania:
2024: 5 października, 23 listopada, 21 grudnia,
2025: 18 stycznia, 8 lutego, 15 marca, 5 kwietnia, 31 maja, 14 czerwca.
Zajęcia poprowadzą:
- Justyna Dąbrowska
- Aleksandra Fabjańska
- Dorota Gawlikowska
- Kamil Janowicz
- Katarzyna Skorupska
- Anna Stolaś
- Anna Zarzycka
Opłaty
Pierwsza wpłata: 1900 zł płatna do dwóch tygodni od przyjęcia,
Następnie 15 comiesięcznych wpłat po 950 zł, pierwsza wpłata powinna być uiszczona do końca września 2024r.
Łącznie: 16 150 zł w ciągu dwóch lat