W trakcie studiów omawiane będą następujące zagadnienia:

1. Dynamiczna psychologia społeczna

  • dynamiczne i statyczne podejście w psychologii
  • postawy i sądy społeczne
  • podstawy psychologii uczenia się i osiągania mistrzostwa
  • działanie i kontrola
  • struktura „ja”
  • związki między ludźmi
  • procesy grupowe, koordynacja, działanie grup zadaniowych
  • wpływ społeczny
  • zmiana społeczna
  • psychologiczne podstawy procesów ekonomicznych
  • teoria konfliktu i jej implikacje dla pracy trenerskiej

2. Grupa i jej dynamika

  • grupa jako zbiór jednostek i grupa jako całość
  • nieświadomy proces grupowy: fazy, cele, normy, role
  • opór, agresja i konfrontacja z trenerem
  • wpływ trenera na proces grupowy – zasady i techniki
  • specyfika danej grupy

3. Teorie zmiany

  • trwała zmiana na poziomie jednostek, grup i społeczności
  • rodzaje zmiany
  • znaczenie oporu
  • wprowadzanie zmian
  • analiza przypadków

4. Trener grupowy

  • tożsamość zawodowa trenera
  • osobisty styl pracy
  • warsztat: umiejętności, metodologia, narzędzia, techniki, struktury dydaktyczne
  • zasady i dylematy etyczne zawodu trenera
  • motywacja i praca z niezmotywowaną grupą lub uczestnikiem
  • innowacja w metodach szkoleniowych
  • warsztat głosowy
  • trening praktycznych umiejętności trenerskich

5. Planowanie i organizacja treningów i szkoleń

  • wyznaczanie celów szkoleniowych
  • analiza potrzeb szkoleniowych
  • zasady konstruowania programów i modułów szkoleniowych
  • tworzenie materiałów szkoleniowych
  • ocena efektywności programów szkoleniowo-rozwojowych
  • trening praktycznych umiejętności trenerskich
  • e-learning w szkoleniach

6. Komunikacja w grupie

  • proces komunikacji i jego uwarunkowania
  • trener i jego umiejętności komunikacyjne

7. Zarządzanie kompetencjami jako podstawa polityki szkoleniowej

  • zarządzanie oparte na kompetencjach
  • kreowanie polityki szkoleniowej opartej na zarządzaniu kompetencjami
  • 360-stopniowa ocena kompetencji
  • zarządzanie kompetencjami a rozwój zawodowy pracowników
  • planowanie i realizacja działań składających się na rozwój kompetencji pracowników

8. Gry i symulacje w procesach szkoleniowych

  • rola gier i symulacji w procesach rozwojowych
  • rodzaje gier i symulacji wykorzystywanych w szkoleniach
  • kwestie związane z wprowadzaniem, przedstawianiem celów i wspieraniem wyciągania wniosków przez uczestników
  • możliwe efekty wykorzystania gier w szkoleniach
  • źródła, w których można poszukiwać gier szkoleniowych a także inspiracji do tworzenia własnych
  • ryzyka związane z wykorzystaniem gier podczas warsztatów i szkoleń

9. Nowoczesne techniki wspierające pracę trenera

  • wykorzystanie ankiet on-line do badania potrzeb szkoleniowych czy ewaluacji szkoleń (formularze Google i Microsoft)
  • narzędzia on-line ułatwiające przygotowanie programu szkolenia
  • programy i aplikacje pozwalające na tworzenie quizów i sprawdzanie wiedzy uczestników
  • narzędzia do facylitacji pracy grupowej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii

10. Członkowie grupy – struktura charakteru

  • rozumienie struktury osobowości
  • oś – stadium rozwoju
  • II oś – typologia charakterów
  • podsumowanie bogactwa charakterów
  • proces grupowy a charakter grupy i struktury charakteru

11. Trener Grupowy specyfika pracy on line – NOWOŚĆ

12. Pięciodniowy trening interpersonalny w formule Grupy Otwarcia®

13. Superwizja własnej pracy trenerskiej – małe grupy tutorskie

14. Filozofia jako ćwiczenie duchowe