W trakcie studiów omawiane będą następujące zagadnienia:
1. Dynamiczna psychologia społeczna
- dynamiczne i statyczne podejście w psychologii
- postawy i sądy społeczne
- podstawy psychologii uczenia się i osiągania mistrzostwa
- działanie i kontrola
- struktura „ja”
- związki między ludźmi
- procesy grupowe, koordynacja, działanie grup zadaniowych
- wpływ społeczny
- zmiana społeczna
- psychologiczne podstawy procesów ekonomicznych
- teoria konfliktu i jej implikacje dla pracy trenerskiej
2. Grupa i jej dynamika
- grupa jako zbiór jednostek i grupa jako całość
- nieświadomy proces grupowy: fazy, cele, normy, role
- opór, agresja i konfrontacja z trenerem
- wpływ trenera na proces grupowy – zasady i techniki
- specyfika danej grupy
3. Teorie zmiany
- trwała zmiana na poziomie jednostek, grup i społeczności
- rodzaje zmiany
- znaczenie oporu
- wprowadzanie zmian
- analiza przypadków
4. Trener grupowy
- tożsamość zawodowa trenera
- osobisty styl pracy
- warsztat: umiejętności, metodologia, narzędzia, techniki, struktury dydaktyczne
- zasady i dylematy etyczne zawodu trenera
- motywacja i praca z niezmotywowaną grupą lub uczestnikiem
- innowacja w metodach szkoleniowych
- warsztat głosowy
- trening praktycznych umiejętności trenerskich
5. Planowanie i organizacja treningów i szkoleń
- wyznaczanie celów szkoleniowych
- analiza potrzeb szkoleniowych
- zasady konstruowania programów i modułów szkoleniowych
- tworzenie materiałów szkoleniowych
- ocena efektywności programów szkoleniowo-rozwojowych
- trening praktycznych umiejętności trenerskich
- e-learning w szkoleniach
6. Komunikacja w grupie
- proces komunikacji i jego uwarunkowania
- trener i jego umiejętności komunikacyjne
7. Zarządzanie kompetencjami jako podstawa polityki szkoleniowej
- zarządzanie oparte na kompetencjach
- kreowanie polityki szkoleniowej opartej na zarządzaniu kompetencjami
- 360-stopniowa ocena kompetencji
- zarządzanie kompetencjami a rozwój zawodowy pracowników
- planowanie i realizacja działań składających się na rozwój kompetencji pracowników
8. Gry i symulacje w procesach szkoleniowych
- rola gier i symulacji w procesach rozwojowych
- rodzaje gier i symulacji wykorzystywanych w szkoleniach
- kwestie związane z wprowadzaniem, przedstawianiem celów i wspieraniem wyciągania wniosków przez uczestników
- możliwe efekty wykorzystania gier w szkoleniach
- źródła, w których można poszukiwać gier szkoleniowych a także inspiracji do tworzenia własnych
- ryzyka związane z wykorzystaniem gier podczas warsztatów i szkoleń
9. Nowoczesne techniki wspierające pracę trenera
- wykorzystanie ankiet on-line do badania potrzeb szkoleniowych czy ewaluacji szkoleń (formularze Google i Microsoft)
- narzędzia on-line ułatwiające przygotowanie programu szkolenia
- programy i aplikacje pozwalające na tworzenie quizów i sprawdzanie wiedzy uczestników
- narzędzia do facylitacji pracy grupowej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
10. Członkowie grupy – struktura charakteru
- rozumienie struktury osobowości
- oś – stadium rozwoju
- II oś – typologia charakterów
- podsumowanie bogactwa charakterów
- proces grupowy a charakter grupy i struktury charakteru