1. Teoria i praktyka coachingu – zasady ogólne
- definiowanie coachingu
- rodzaje coachingu
- cel procesu coachingowego
- kontrakt w coachingu
- struktura procesu coachingowego
- sesja zerowa – pierwsze spotkanie z klientem
- struktura sesji coachingowej
- struktura rozmowy coachingowej według GROW
- zarządzanie procesem coachingu
- ocena efektywności sesji i ocena efektywności procesu coachingowego
- różnice między coachingiem, mentoringiem, consultingiem i psychoterapią
- kiedy coach powinien skierować klienta na konsultację psychologiczną
2. Teoria i praktyka mentoringu
- starożytne korzenie relacji mistrz–uczeń
- przegląd współczesnych sposobów rozumienia pojęcia „mentoring”
- mentee, mentorowany, podopieczny czy protegowany? – kilka uwag terminologicznych
- mentoring rozwojowy a mentoring kariery
- mentor a coach – podobieństwa i różnice
- rodzaje mentoringu
3. Specyfika pracy mentora
- mentoring – proces rozwoju osobistego mentee
- korzyści z pełnienia roli mentora i z posiadania mentora: osobiste/zawodowe i dla organizacji
- funkcje i kompetencje mentora
- rozwój umiejętności mentora
4. Coach, mentor jego osobowość i osobisty trening
- świadomość coacha/mentora w relacji
- podejście skoncentrowane na kliencie
- dialog egzystencjalny
- sztuka słuchania
- trening umiejętności komunikacyjnych – wprowadzenie
- trening inteligencji emocjonalnej – wprowadzenie
- określenie własnego potencjału
- planowanie własnego rozwoju jako coacha/mentora
- regulacja emocji
5. Trening interpersonalny w formule Grupy Otwarcia®
- poznanie swojego funkcjonowania w relacjach z innymi ludźmi i z grupą, rozpoznanie wpływu jaki wywiera się na innych i grupę oraz wpływów jakim się ulega
6. Kształtowanie relacji coachingowej i mentoringowej w zależności od osobowości klienta
- umiejętność rozpoznawania osobowości klienta – wprowadzenie najważniejszych teorii osobowości oraz sposoby wykorzystania ich w praktyce coachingu i mentoringu
7. Zjawiska nieświadome istotne w relacji coachingowej: rozpoznawanie rozumienie i radzenie sobie z nimi
- rozumienie procesów psychodynamicznych
- umiejętność rozpoznawania i rozumienia ukrytych podstaw reakcji, zachowań i stylu działania klienta
8. Ćwiczenie umiejętności coachingowych pod superwizją oraz superwizja własnej pracy w roli coacha
9. Interakcja, kontakt, relacja. Jakość relacji w coachingu
- podobieństwa i różnice między interakcją, kontaktem i relacją
- ćwiczenie jakości sposobów nawiązania i podtrzymywania kontaktu z drugą osobą
- świadomość własnej specyfiki w budowania kontaktu a bycie w relacji z coachee i/lub mentee
- jakość kontaktu a empatia w relacji
10. Coaching – podejścia, metody, techniki
- narzędzia zaawansowane
- radzenie sobie w trudnych i zaskakujących sytuacjach
- co–active Coaching
11. Wartości i przekonania w procesie coachingu i mentoringu
12. Dylematy etyczne w pracy coacha i mentora
13. Dynamiczna psychologia społeczna
- dynamiczne i statyczne podejście w psychologii
- postawy i sądy społeczne
- podstawy psychologii uczenia się i osiągania mistrzostwa
- działanie i kontrola
- struktura „ja”
- związki między ludźmi
- procesy grupowe, koordynacja, działanie grup zadaniowych
- wpływ społeczny
- zmiana społeczna
- psychologiczne podstawy procesów ekonomicznych
- teoria konfliktu i jej zastosowanie w praktyce coachingu
- nieświadome zjawiska w grupie, zespole, organizacji – wprowadzenie
14. Teoria zmiany
- trwała zmiana na poziomie jednostek, grup i społeczności – rodzaje zmiany
- znaczenie oporu
- wprowadzanie zmian
- teorie zmiany
- analiza przypadków
15. Rozwój zawodowy – rozumienie psychodynamiczne
- jak rozumieć i planować rozwój zawodowy na różnych etapach życia
16. Rola coachingu w budowaniu kultury organizacyjnej – coaching zespołowy
- wdrażanie coachingu w organizacjach – wykorzystanie procesu coachingu do przygotowania menedżera do pełnienia roli coacha swoich współpracowników
- coaching wewnętrzny jako narzędzie zarządzania
- coaching zespołu, coaching grupy
17. Wdrażanie mentoringu w organizacjach
- szanse i zagrożenia wynikające z wdrożenia programu – perspektywa organizacji, podopiecznych
- i mentorów
- obszary szczególnego zastosowania programów mentoringowych w organizacji
- dobór kandydatów na mentorów
- dobór kandydatów na podopiecznych
- rola i zadania koordynatora programu
- kojarzenie par mentor–podopieczny; analiza stosowanych praktyk, wady i zalety każdej z nich
- zadania działu HR
- rola bezpośredniego przełożonego; „kwartet mentoringu”
- przegląd najczęściej występujących trudności i sposoby ich przezwyciężania
18. Style przywództwa i kultura organizacyjna oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji
- kultura organizacyjna jako kontekst, w którym funkcjonuje klient
- style przywództwa
- wsparcie klienta w rozpoznaniu mocnych i słabych stron jego stylu zarządzania
19. Organizacja jako partner w coachingu
- studia przypadków
20. Coaching międzykulturowy
- analiza przypadków