1. Teoria i praktyka coachingu – zasady ogólne

  • definiowanie coachingu
  • rodzaje coachingu
  • cel procesu coachingowego
  • kontrakt w coachingu
  • struktura procesu coachingowego
  • sesja zerowa – pierwsze spotkanie z klientem
  • struktura sesji coachingowej
  • struktura rozmowy coachingowej według GROW
  • zarządzanie procesem coachingu
  • ocena efektywności sesji i ocena efektywności procesu coachingowego
  • różnice między coachingiem, mentoringiem, consultingiem i psychoterapią
  • kiedy coach powinien skierować klienta na konsultację psychologiczną

2. Teoria i praktyka mentoringu

  • starożytne korzenie relacji mistrz–uczeń
  • przegląd współczesnych sposobów rozumienia pojęcia „mentoring”
  • mentee, mentorowany, podopieczny czy protegowany? – kilka uwag terminologicznych
  • mentoring rozwojowy a mentoring kariery
  • mentor a coach – podobieństwa i różnice
  • rodzaje mentoringu

3. Specyfika pracy mentora

  • mentoring – proces rozwoju osobistego mentee
  • korzyści z pełnienia roli mentora i z posiadania mentora: osobiste/zawodowe i dla organizacji
  • funkcje i kompetencje mentora
  • rozwój umiejętności mentora

4. Coach, mentor jego osobowość i osobisty trening

  • świadomość coacha/mentora w relacji
  • podejście skoncentrowane na kliencie
  • dialog egzystencjalny
  • sztuka słuchania
  • trening umiejętności komunikacyjnych – wprowadzenie
  • trening inteligencji emocjonalnej – wprowadzenie
  • określenie własnego potencjału
  • planowanie własnego rozwoju jako coacha/mentora
  • regulacja emocji

5. Trening interpersonalny w formule Grupy Otwarcia®

  • poznanie swojego funkcjonowania w relacjach z innymi ludźmi i z grupą, rozpoznanie wpływu jaki wywiera się na innych i grupę oraz wpływów jakim się ulega

6. Kształtowanie relacji coachingowej i mentoringowej w zależności od osobowości klienta

  • umiejętność rozpoznawania osobowości klienta – wprowadzenie najważniejszych teorii osobowości oraz sposoby wykorzystania ich w praktyce coachingu i mentoringu

7. Zjawiska nieświadome istotne w relacji coachingowej: rozpoznawanie rozumienie i radzenie sobie z nimi

  • rozumienie procesów psychodynamicznych
  • umiejętność rozpoznawania i rozumienia ukrytych podstaw reakcji, zachowań i stylu działania klienta

8. Ćwiczenie umiejętności coachingowych pod superwizją oraz superwizja własnej pracy w roli coacha

9. Interakcja, kontakt, relacja. Jakość relacji w coachingu

  • podobieństwa i różnice między interakcją, kontaktem i relacją
  • ćwiczenie jakości sposobów nawiązania i podtrzymywania kontaktu z drugą osobą
  • świadomość własnej specyfiki w budowania kontaktu a bycie w relacji z coachee i/lub mentee
  • jakość kontaktu a empatia w relacji

10. Coaching – podejścia, metody, techniki

  • narzędzia zaawansowane
  • radzenie sobie w trudnych i zaskakujących sytuacjach
  • co–active Coaching

11. Wartości i przekonania w procesie coachingu i mentoringu

12. Dylematy etyczne w pracy coacha i mentora

13. Dynamiczna psychologia społeczna

  • dynamiczne i statyczne podejście w psychologii
  • postawy i sądy społeczne
  • podstawy psychologii uczenia się i osiągania mistrzostwa
  • działanie i kontrola
  • struktura „ja”
  • związki między ludźmi
  • procesy grupowe, koordynacja, działanie grup zadaniowych
  • wpływ społeczny
  • zmiana społeczna
  • psychologiczne podstawy procesów ekonomicznych
  • teoria konfliktu i jej zastosowanie w praktyce coachingu
  • nieświadome zjawiska w grupie, zespole, organizacji – wprowadzenie

14. Teoria zmiany

  • trwała zmiana na poziomie jednostek, grup i społeczności – rodzaje zmiany
  • znaczenie oporu
  • wprowadzanie zmian
  • teorie zmiany
  • analiza przypadków

15. Rozwój zawodowy – rozumienie psychodynamiczne

  • jak rozumieć i planować rozwój zawodowy na różnych etapach życia

16. Rola coachingu w budowaniu kultury organizacyjnej – coaching zespołowy

  • wdrażanie coachingu w organizacjach – wykorzystanie procesu coachingu do przygotowania menedżera do pełnienia roli coacha swoich współpracowników
  • coaching wewnętrzny jako narzędzie zarządzania
  • coaching zespołu, coaching grupy

17. Wdrażanie mentoringu w organizacjach

  • szanse i zagrożenia wynikające z wdrożenia programu – perspektywa organizacji, podopiecznych
  • i mentorów
  • obszary szczególnego zastosowania programów mentoringowych w organizacji
  • dobór kandydatów na mentorów
  • dobór kandydatów na podopiecznych
  • rola i zadania koordynatora programu
  • kojarzenie par mentor–podopieczny; analiza stosowanych praktyk, wady i zalety każdej z nich
  • zadania działu HR
  • rola bezpośredniego przełożonego; „kwartet mentoringu”
  • przegląd najczęściej występujących trudności i sposoby ich przezwyciężania

18. Style przywództwa i kultura organizacyjna oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji

  • kultura organizacyjna jako kontekst, w którym funkcjonuje klient
  • style przywództwa
  • wsparcie klienta w rozpoznaniu mocnych i słabych stron jego stylu zarządzania

19. Organizacja jako partner w coachingu

  • studia przypadków

20. Coaching międzykulturowy

  • analiza przypadków

21. Warsztat dobrych praktyk coachingowych i mentoringowych

22. Budowanie marki coacha i sprzedaż coachingu

23. Filozofia jako ćwiczenie duchowe